Angan.

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH

#Jangan takut untuk punya anganan impian.#

Switch on lappy, log in Facebook, log in Twitter. Scroll scroll. Mata tertancap pada event. Ramainya jemputan majlis perkahwinan, dari siapa sambil bermonolog.

"What,dia dah kahwin?" Soalku sendirian. Scroll lagi event perkahwinan yang lain.

"Lah, dia pun sama?" Soalan yang sama.

Sana sini mengundang ke majlis perkahwinan. Umur yang sama, tahun yang sama cuma bulan yang berlainan.
Kalau dulu, duduk semeja, bersila atas lantai ataupun berteduh dibawah pohonan apabila berbicara soal perkahwinan, semua mula soal

"Nanti kau nak kahwin umur berapa?"

"Aku nak kahwin umur 23 lah. Dah habis belajar time tu. Tak pun 25. Time tu aku mungkin dah kerja."

"Eh awalnya! Kau memang nak kahwin awal ke? Kalau 25 tu standard ah umur untuk kahwin."

Tup tup, bukan 25, bukan pula 23 tapi 21. ada pula yang selamat menikah pada umur 20 tahun. Awal bukan?  Itu aturan Tuhan, pencipta sekalian, pemegang hati setiap insan. Siapa pula kita untuk melawan walau diri sudah persiapkan beribu rancangan?

Walau apa pun, berapa umur kita sekali pun, kalau Allah dah tetapkan tarikh sekian sekian pada umur sekian sekian untuk  mendirikan rumah tangga, Alhamdulillah. Mereka sudah pun selamat untuk menyempurnakan separuh dari iman mereka. Kita? Tak tahu bila. Teruskan berdoa untuk mendapat yang terbaik. Jodoh itu rahsia Allah yang paling indah. Tak surprise la kalau kita dah tahu siapa jodoh kita kan?
Jangan down kalau tiba terlintas diri tidak punya teman. Yang penting, kepercayaan kepada si pemegang hati.

Pada kawan yang sudah pun selamat mendirikan rumah tagga, tahniah diucapkan. Moga hubungan kekal hingga syurga. Moga mendapat zuriat yang mampu menjadi pemimpin yang berwibawa.

P/s: Bakal melalui sem pendek yang panjang.

~okay,i'm off~

2 comments: