Ketakutan kekal

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH

#Ada satu ketakutan dan kita sedang menuju kearahnya.#

Entah mengapa semakin diri merasa hadirnya ketakutan itu, semakin diri sedar betapa sedikitnya masa untuk bergembira. 
Entah mengapa apabila ketakutan itu datang menyapa, diri seolah seperti baru bangun dari satu lena yang panjang dan hati bergegas mencari yang tersayang dan mula menatapnya sepuas hati. Yalah, seolah esok tiada lagi.
Entah mengapa satu ketakutan itu buat diri seakan tersedar betapa hinanya sebatang tubuh ini jika dia bakal menatap si Pemberi nyawa dalam masa terdekat ini. Entah.

Ketakutan itu.
Setiap manusia memang takutkan perkara yang satu tu. Namun sayangnya tidak semua yang berusaha untuk menjadi yang terbaik untuk bersemuka dengan ketakutan itu. Dan, ya, termasuklah aku. Tipulah diri tidak pernah merasa gigil apabila ketakutan itu main cak cak kan. Papar kisah sedih di pelbagai jenis tempat, tidak kiralah di alam maya ataupun tidak. Semua tempat dia sapu. Semua tempat dia sebat dan semua tempat juga dia luaskan rasa takut itu. Siap buat penambah perisa lagi tau. Apa dia? Rasa kesedihan teramat. 
Tapi tulah. Tak semua merasa perisa tambahan tu. Sebabnya? alah, selalu sangat keluar, dah sebati kan?

Ketakutan itu.
Entah mengapa makin luas empayar kawasannya. Mungkin ini adalah perspektif dari dalam diri aku sendiri namun itulah yang sedag bermain dalam benak fikiran saban hari, setiap hari dan setiap waktu! Akhirnya? mulalah risau akan setiap perancangan masa depan dapat dicapai ataupun tidak. Soal kahwin? masuklah dalam senarai tu cuma mungkin di tangga paling bawah sekali. Yang dekat dekat pun susah nak dicapainya apatah lagi yang jauh nun.

Ketakutan itu.
Memang tidak pernah kenal usia pun. Kalau sudah tiba saat, ketika dan waktu, memanglah dia akan bersemuka. Bersedia ke, tidak ke dengan tuan punya badan, itu dia tidak ambil peduli. Ya lah, bukan main banyak masa yang telah diberi kepada si tuan punya badan tapi apa yang mereka telah kerjakan? jawab sendirilah dengan setiap Penolong Pemberi nyawa. Masa tu, setiap penyesalan dah macam pasir jernih di persisiran pantai dah. Banyak dan ringan!

Dan untuk setiap kisah berkisar keakutan itu, aku genggam walaupun tidak sekuat mana tapi aku akan genggam. Wajib untuk genggam. Tidak sekali aku lepaskan. 
Dan untuk setiap kecacatan amalan aku, akan aku tampal dengan kebaikan tanpa sedar. 
Dan matlamat aku yang kini bukan lagi berbungakan dengan kisah dogeng novel dan kicauan burung indah drama tv tapi berbekalkan irama ketakutan itu. Kerana itu akan membuatkan aku sedar bahawa hidup ini tidaklah selama yang aku impikan.

Ketakutan itu apa? Itulah irama dan melodi kematian dan kita sedang menuju kearahnya. 
Oh! itu ketakutan  kekal bukan?
P/s: Kuatlah untuk bersemuka dengan ketakutan itu.

No comments:

Post a Comment