Sakitnya sayang

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH



#Sayang itu kadangkala menyakitkan,#

Nampak mudah kan melihat mereka yang begitu mudah bergaul mesra dengan orang sana sini, mudah untuk selesakan diri dengan pelbagai jenis bentuk manusia dan mudah untuk menerima segala baik buruk seseorang manusia itu. Nampak macam hai, bahagianya dia. Ketawa sanasini. Kawan keliling pinggang. Seolah tidak bermasalah.

Hey, itulah masalahnya. Masalah yang wujud dalam diri seorang Tia.
Apa masalah Tia?
Masalah Tia ialah dia mudah untuk bergaul mesra, mudah untuk membuatkan dirinya bahagia, mudah untuk menyesuaikan diri dalam pelbagai jenis keadaan dan mudah menerima manusia dalam hidupnya dan akhirnya wujud rasa sayang dalam dirinya. Kesannya? apabila manusia yang sedang bertapa dalam dunia kecilnya itu bergerak keluar ataupun sudah mula untuk menyisihkan dirinya, mula lah timbul rasa kurang senang. Rasa sedih la, rasa diri tu tak sempurna lah dan bermacam lagi perasaan negatif datang menyinggah yang mana akhirnya diri dia hilang keyakinan sedikit demi sedikit.

Ada masa tu, Tia rasa Tia dah malas dah nak sayang orang lebih lebih sedangkan mereka langsung tidak punya rasa yang sama seperti Tia. Tia jelah yang terhegeh menyayangi. Ada juga kawan Tia yang datang apabila masalah datang menimpa. Masa tu bukan main menghubungi dan apabila selesai segalanya, hilang terus dari sisi. Namun sayangnya Tia tidak boleh membenci. Alasannya? dia begitu menyayangi dan disebabkan sikap dia itulah dia jenis tak sampai hati nak buat benda yang bukan bukan dengan manusia sekeliling. Paling teruk pun, tak balas segala jenis bentuk pesanan. Itupun hanya mampu bertahan selama sehari, kalau tidak pun adalah dalam tiga ke empat hari lamanya. Akhirnya Tia masih tetap akan terus menyayangi.

Sekarang ni, dia berdoa sangat kepada Pencipta hatinya itu untuk terus diberi kekuatan menyadokan hati. Dia mahu hati dia sado. Badan tak sado pun, tidak mengapalah asal hati tu mohonlah jangan lembik sangat. Mohon sangat hati tu jangan terlampau menyayangi ataupun mengambil berat perihal manusia lain. Cukuplah jika dirinya itu menjaga kebajikan keluarganya yang sudah tentu tidak akan pernah meninggalkan dirinya keseorangan dan membiarkan dirinya seperti hilang arah apatah lagi mencari dikala sedang dilanda ribuan masalah. 

Tia bukanlah mahukan setiap manusia itu untuk bersamanya  setiap hari dan setiap masa. Cukuplah sekiranya dia tahu sayangnya itu masih ada. Sebabnya? Tia menyayangi. Dia begitu sayangkan manusia disekelilingnya. Dia menghargai setiap satu manusia yang berada disampingnya. Tia sayang. Sayang semua.

Ini Tia dan sayang Tia ada sakitnya.


No comments:

Post a Comment