Si dingin

ASSALAMUALAIKUM  WARAHMATULLAH

#Muka serius hati, taman bunga.#

Tirai sudah dilabuhkan. Sauh sudah dinaikkan. Hati sudah mula menerima hakikat bahawa dunia itu bukan lagi milik aku. Akal sudah dapat menghadam bahawa hidup perlu diteruskan dan kaki wajib meneruskan langkah. Hidup perlu berubah. Jika siang bertemu malamnya masakan manusia masih kekal pada tangkuk yang lama.

Ini catatan ringkas.
Catatan yang berkisarkan tentang seorang insan yang kugelar sebagai si dingin. Namun pendiriannya menyatakan dia punya hati yang indah dengan pelbagai jenis bunga berwarnawarni. Nak cakapnya, muka je serius hati ada taman. 
Untuk memudahkan penceritaan, si dingin ini hebat! Si dingin ini punya kemahiran yang mampu membuatkan yang lain terpaku. Si dingin ini mampu membuat para gadis tidak berkelip, mungkin juga sampai jatuh hati. Namun si dingin ini amatlah merendah diri orangnya. Tidak menunjuk bakat yang ada dan sangat bermurah hati untuk memberi tunjuk ajar pada mereka yang memintanya. Hebat bukan? Memang kalau diikutkan, si dingin cukuplah serba serbi sebagai jejaka idaman malaya. Oh! lupa nak cakap. Si dingin ini seorang jejaka. Jejaka yang telah lama aku kenali dulu. Lama dah. Lama sangat. Dari mula aku masuk ke institusi itu sehinggalah aku melangkah keluar aku mengenali si dingin ini.
Apa yang menariknya?
Sepanjang aku mengenali dirinya, tidaklah pernah sekali pun si dingin ini pandang aku, apatah lagi menghulurkan salam persahabatan dengan aku. Pemalu telahnya. Tapi, aku tidak pernah kisah. Pandang dari kejauhan pun tidak mengapalah. Diri tidak dikenali pun tidak mengapalah. Asalkan aku masih mampu untuk melihat bakat yang dia miliki. 
Aku fikir, apabila segalanya telah ditamatkan, aku tidak mungkin lagi dapat melihat bakatnya apatah lagi untuk berhubungan dengan dia. Kira, move on la ni tapi dengan tidak semena mena, si dingin itu muncul dan akhirnya sebuah persahabatan mula terjalin.
Sekarang, aku tidaklah mahu pengharapan yang lebih. Tidak sama sekali. Cukuplah si dingin itu tahu bahawa aku pernah bernaung satu bumbung dengannya dan kami saling bertegur sapa antara satu sama lain. Si dingin masih lagi tidak dapat menebak aku dengan lebih tepat namun dia telah memberiku jalan untuk aku bertegur sapa dengannya apabila kami bersua muka suatu hari nanti. Kira okelah tu. Sekurangnya, aku sudah dapat untuk berinteraksi dengan si dingin walaupun tempat itu bukan lagi milik aku.

Hai si dingin.
Mohon untuk terus punya interaksi antara kita lagi. Ketahuilah bahawa penulis kisahmu ini seorang yang mudah ketawa, bising dan sedikit menjengkelkan tapi punya hati yang sangat baik. Eh. Mohon untuk menerima segala kekurangan diri. Hahaha

P/s Misi pencarian peluang kerja bermula. Mohon dapat sebijik dua.

~okay, i'm off~

No comments:

Post a Comment