Jendela hati

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH

#Mata mengintai, hati ternanti menunggu tibanya si kekasih hati namun masih belum kunjung tiba lagi.#

Setiap yang mula pasti ada akhir. Begitu juga dengan aku, pandangan yang sering dihalakan hanya untuknya sudah terhenti dan berakhir. Entak bila aku akan akan dapat untuk bersua dengannya kembali. Adakah di penghujung tahun dimana aku hanya mampu memandangnya membaling topi graduasinya di langit? Errr, berpeluangkah aku untuk menyaksikan hari bersejarah itu?

Sehari sebelum titik penamat diumumkan, aku menanti si kumbang dengan penuh kesabaran. Menunggu,menjenguk dan mengintai di balik pintu dengan harapan dia masuk dengan penuh senyuman dibibir menghiasi wajah. Ahhh.. terpana aku setiap kali dia berkelakuan seperti itu. Aku terlena dibuai mimpi yang pelakonnya hanya aku dan si dia. Senyuman itu, buat hari ceria, bikin hati cukup cukup gembira. Saat indah aku bersamanya ialah apabila dia melemparkan senyum manisnya dan aku membalasnya dengan hati penuh dengan bunga di taman.

Dalam taman ada bunga, atas bunga ada kumbang. Hai si kumbang hitam, sudikah kiranya engkau memilih bunga ini untuk dihinggapi buat selamanya? Hai si kumbang yang aku idam, berpeleuangkah aku untuk berjalan seiringan dengan engkau? Hai si kumbang yang aku angau tiap malam, adakah kesempatan aku untuk melihat hari engkau melemparkan topi graduasimu itu?

Namun itu semua seakan mustahil. Aku masih disitu. Didalam bilik itu. Menunggu dan menunngu si dia untuk memainkan muziknya bersamaku. Aku keluar dan terkejut saat mata melihat si kumbang bertenggek di atas bunga lain. Mungkin itu hanya tempat persinggahan biasa. Mungkin itu bukan yang teristimewa tetapi mengapa aku yang merasa sakit dijiwa? Aku tagih sebuah jawapan darinya. Hai si kumbang, bunga jenis yang macam manakah yang telah engkau singgah sebentar tadi? Istimewakah bunga itu? 

Kaki pergi melangkah ke arah lain. Mata kalih dari terus merenung. Tahan hati supaya tidak diperasan oleh yang lain. Aku perlu selesaikan apa yang patut aku selaesaikan dari terus merenung dan memandang! Si dia pencuri hati, mohon untuk berjumpa lagi.

P/s: Alhamdulillah, malam kebudayaan untuk tawe sudah selamat.. Rindu saat kita bersama.

~okay,i'm off~

No comments:

Post a Comment