New Year

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH

#"Kenapa awal muharam punya tahun baru tak semeriah sambutan tahun baru"-Anonymous-

Ini karangan pendek.
Karangan yang hanya bertujuan untuk melemparkan pertanyaan yang baru hari ini terdengar. 
Pertanyaan yang bukan asalnya datang dalam pemerhatian sendiri.
Pertanyaan yang orang sekeliling utarakan tidak henti henti.
Pertanyaan yang akhirnya membuatkan diri duduk terdiam dan kepala? Mula pusing memikirkan jawapan terbaik untuk dijadikan hujah. Bukanlah untuk berdebat namun sekadar mengongsi sedikit pengetahuan yang kononnya logik untuk diterima pakai.

Soalannya mudah namun jawapannya mungkin sedikit sukar.
Awal muharam, bulan Islam.
"Kenapa kita tak countdown or buat fireworks masa sambutan Maal hijrah tapi beriya riya kumpul satu tempat untuk buat sambutan tahun baru."
Aku tersentak sebenarnya. Ya lah. Sepanjang aku hidup sehingga ke hari ini, inilah pertama kali aku mendengar orang tanya soalan yang sebegini dan aku? Aku hanya mampu diam sebabnya aku sendiri buntu untuk beri jawapan apa.
"Kalau nak buat sambutan pun, mungkin mereka semua boleh buat selawat beramai ramai ke, sambil sambil tu, boleh dah la buat tazkirah sikit ke, tegakkan balik syiar Islam yang macam goyah tak goyah ni."
Sekali lagi aku tunduk cuba menghadam kembali pertanyaan dan kenyataan.

P/s: All the best examination! 
~okay,i'm off~

No comments:

Post a Comment